Από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος, Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας, λάβαμε και δημοσιεύουμε τις δύο παρακάτω ανακοινώσεις.
1. Το τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος σε έκτακτη συνεδρίαση της Διοικούσης Επιτροπής του, υιοθετεί πλήρως τις θέσεις της Ενώσεως Μηχανικών Δημοσίων Υπαλλήλων, Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών, έναντι του σχεδίου περί «Ενιαίου Μισθολογίου».
Οι θέσεις αυτές εκφράζονται σε βασικές γραμμές στην παρακάτω Ανακοίνωση:
«Οι Μηχανικοί Δημόσιοι Υπάλληλοι καταγγέλουν την Κυβέρνηση και το Υπουργείο Οικονομικών γιατί το δήθεν «ενιαίο» Μισθολόγιο μεθοδεύει το τέτοιο ξεχαρβάλωμα των παραγωγικών τεχνικών Υπηρεσιών των Υπουργείων και τη διάκριση των δημοσίων Υπαλλήλων σε προνομιούχους και αδικημένους.
– Η Κυβέρνηση ονομάζει «ενιαίο» ένα μισθολογικό που περιλαμβάνει ξεχωριστά προνομιούχα μισθολόγια δικαστικών, στρατιωτικών, καθηγητών, ιατροδικαστών κλπ, ενώ οι άλλοι υπάλληλοι κατατάσσονται συλλήβδην στους πληβείους της Κρατικής Μηχανής.
– Προβλέπει για μισθό υπαλλήλου Μηχανικού με τον τελευταίο εξελικτικό βαθμό (2ο) και με 30 χρόνια υπηρεσία στο Δημόσιο 20.800 δρχ. που είναι μικρότερος από το μισό του νεοδιοριζόμενου δόκιμου εισηγητή του Συμβουλίου της Επικρατείας, τον ιατροδικαστή Δ΄ τάξεως (νεοδιοριζόμενου) που παίρνουν βασικό μισθό 21.500 δρχ. και του αντισυνταγματάρχη που παίρνει βασικό μισθό 22.500 δρχ.
– Το δήθεν «ενιαίο» Μισθολόγιο καθηλώνει ουσιαστικά τους μισθούς των Μηχανικών για δέκα χρόνια, ενώ και ο Κυβερνητικός ακόμη τιμάριθμος θα αυξηθεί κατά 110% και το Εθνικό Εισόδημα κατά 110% και το Εθνικό Εισόδημα κατά 90% ακόμα.
– Δίνει στο νεοδιοριζόμενο Μηχανικό, ηλικίας 26 ετών περίπου, με 5 τουλάχιστον χρόνια σπουδών και δύο χρόνια στρατιωτική υπηρεσία μισθό 13.200 και 15.100 δρχ. μισθό στον ανθυπολοχαγό 22 ετών που σπούδασε δωρεάν τέσσερα χρόνια που είναι και συντάξιμα.
– Έχουμε πια υποχρέωση να ενημερώσουμε τον ελληνικό λαό για την πρόθεση της Κυβερνήσεως, που είναι πια εντελώς ξεκάθαρη: Να αποσυνθέσει ολότελα τις Τεχνικές Υπηρεσίες του Κράτους. Ποιος θα ωφεληθεί και ποιος θα ζημιωθεί δε χρειάζεται να το εξηγήσουμε.
Ας μην ξαφνιαζόμαστε όμως όταν πέφτουν οι πολυκατοικίες, όταν ξεχειλίζουν οι χαβούζες, όταν δεν υπάρχουν πολεοδομικές υπηρεσίες, όταν χειροτερεύει το κυκλοφοριακό χάος, όταν ρυπαίνεται το περιβάλλον από τις ανεξέλεγκτες βιομηχανίες. Όταν οι δρόμοι μας είναι όλο χαντάκια και λακούβες, όταν με την πρώτη βροχή πνίγεται ο κόσμος. Όταν οι προϋπολογισμοί των έργων τριπλασιάζονται και πενταπλασιάζονται και όταν τα τελειωμένα έργα είναι απαρχαιωμένα.
Όταν οργιάζει η οικοπεδοφαγία, όταν όπως είπαμε και στην ανοικτή επιστολή μας στον κ. Πρωθυπουργό, πετιούνται κάθε χρόνο πάνω από 17 δισεκατομμύρια δρχ. από το μόχθο του ελληνικού λαού μόνο στα έργα δημοσίων επενδύσεων.
– Η απάντηση είναι απλούστατη. Δεν επαρκούν οι Τεχνικές Δημόσιες Υπηρεσίες παρά τις Υπεράνθρωπες Προσπάθειες των Μηχανικών Δημοσίων Υπαλλήλων.
Και η αποδιοργάνωση που άρχισε από την αποστασία και συνεχίστηκε από την δικτατορία θα ολοκληρωθεί στις μέρες της σημερινής δημοκρατικής Κυβερνήσεως.
– Για ποιος μηχανικός θα έλθει στο Δημόσιο για να παίρνει 12.000 δρχ. καθαρά: Και όποιος θα έρθει θα ζήσει με το μισθό του και μόνο;
– Νομίζει μήπως ο κ. Υπουργός των Οικονομικών ότι οι ξένες Κυβερνήσεις και οι ιδιωτικές επιχειρήσεις σ’ όλο τον κόσμο που αμοίβουν καλύτερα τους Μηχανικούς από τους άλλους υπαλλήλους, πετάνε τα λεφτά τους; Ή μήπως τα παραπάνω λεφτά που δίνουν στους Μηχανικούς τα κερδίζουν πολλαπλάσια;
– Οι Μηχανικοί Δημόσιοι Υπάλληλοι που τάχθηκαν στην Υπηρεσία του Κράτους και που μοχθούν για την αξιοποίηση του ιδρώτα του εργαζομένου ελληνικού λαού δεν θα δεχθούν ποτέ την υποβάθμιση των τεχνικών υπηρεσιών που επιχειρείται με το δημοκρατικό δήθεν «ενιαίο» Μισθολόγιο. Δεν θα δεχθούν την άδικη και απάνθρωπη καθήλωση των αποδοχών τους για δέκα χρόνια όπως την σοφίστηκε το Υπουργείο Οικονομικών.
Θα αγωνισθούν με όλες τις δυνάμεις τους για την δικαίωσή τους που αποβλέπει στον εκσυγχρονισμό και όχι στην ολοκλήρωση της διαλύσεως της Κρατικής Μηχανής.
Γι’ αυτό προειδοποιούν την Κυβέρνηση πως αν προωθήσει το δήθεν «ενιαίο» Μισθολόγιο, όπως είναι σήμερα, θα κατέλθουν σε απεργία και θα υποβάλλουν και τις παραιτήσεις τους ακόμα. Και γι’ αυτό θα φέρει ακέραιη την ευθύνη η Κυβέρνηση που τους εξωθεί σε τέτοιες πράξεις».
2. Το τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, θεωρεί υποχρέωσή του να ενημερώσει τα μέλη του που υπέβαλαν ή προτίθενται να υποβάλλουν αιτήσεις προσλήψεως στις Τεχνικές Υπηρεσίες του Δημοσίου των Νομικών Προσώπων Δημ. Δικαίου και των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοικήσεως, ότι με βάση τις διατάξεις του σχεδίου Νόμου περί «Ενιαίου Μισθολογίου» οι μηνιαίες αποδοχές τους θα ανέρχονται στο ποσό των 13.200 δρχ. με προσαύξηση 3.300 δρχ. για επίδομα σπουδών, ενώ οι αντίστοιχες αποδοχές μέχρι σήμερα ανέρχονται συνολικά στις 23.829 δρχ. Από την εφαρμογή του «Ενιαίου» προκύπτει μείωση αποδοχών κατά 7.329 δρχ. δηλ. 31%.
Από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος, Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας, λάβαμε και δημοσιεύουμε την παρακάτω ανακοίνωση για την διάλεξη – συζήτηση που πραγματοποιήθηκε στο Τ.Ε.Ε. – Κεντρικής Μακεδονίας, στα πλαίσια του συνεδρίου για την Ε.Ο.Κ. που οργάνωσε το Τ.Ε.Ε. στην Αθήνα, την Παρασκευή 17-2-1978.
Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος – Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας, διοργάνωσε την Παρασκευή 17.2.1978 δύο διαλέξεις στα πλαίσια του συνεδρίου «Η Ευρωπαϊκή Κοινότητα και οι Έλληνες Μηχανικοί» που πραγματοποίησε το Τ.Ε.Ε. στην Αθήνα με θέματα: «Η ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΤΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΓΑΛΛΙΑ» και «ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΔΙΑΚΙΝΗΣΗ ΤΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΣΤΙΣ ΤΗΣ ΕΟΚ» με ομιλητές αντιστοίχως τους κ.κ. Υ. Mirochnikoff, μηχανικό, πρόεδρο των οργανώσεων των μηχανικών στη Γαλλία και Πρόεδρο της FEANI και Μ. Zuschke, νομικό, εκπρόσωπο της Γερμανίας στην επιτροπή της ΕΟΚ για θέματα διακίνησης επαγγελματιών.
Ο κ. Mirochnikoff ενημέρωσε αρχικά τους παρευρισκομένους για την FEANI και συγκεκριμένα ανάφερε ότι είναι οργάνωση που ιδρύθηκε πριν 26 χρόνια στην οποία ανήκουν 19 ευρωπαϊκές χώρες και έχει 800.000 μέλη – μηχανικούς. Το Τ.Ε.Ε. είναι μέλος της FEANI από την αρχή της λειτουργίας της. Η οργάνωση αυτή είναι επιτελικό όργανο των ενώσεων των μηχανικών και τις κατευθύνει. Ιδρύθηκε με σκοπό να ασχοληθεί με θέματα που ενδιαφέρουν το σύνολο των ενώσεων των Μηχανικών των χωρών – μελών της. Στα πλαίσια της FEANI λειτουργούν διάφορες επιτροπές όπως, κατοχύρωση διπλωμάτων, περιβάλλοντος, επιτροπή για την προετοιμασία των συνθηκών δουλειάς των Μηχανικών.
Συνεχίζοντας ο κ. Mirochnikoff αναφέρθηκε στην εκπαίδευση και επάγγελμα των μηχανικών στη Γαλλία.
Στη Γαλλία λειτουργούν 149 Πολυτεχνεία που δίνουν 10.000 διπλώματα τον χρόνο. Από διπλωματούχους μόνο 1.000 συνεχίζουν τις σπουδές τους και παίρνουν ειδικότητα.
Οργανισμοί του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας ελέγχουν την ποιότητα των σπουδών κατά σχολές και ειδικό Ινστιτούτο καθορίζει τις προϋποθέσεις για την κατοχή του τίτλου Διπλωματούχου Μηχανικού.
Στη Ομοσπονδία Ενώσεων Γάλλων Μηχανικών ανήκουν 150.000 Διπλωματούχοι Μηχανικοί, ασκούν όμως το επάγγελμα του μηχανικού και άλλοι 80.000 εμπειροτέχνες μηχανικοί.
Το επάγγελμα του μηχανικού στην Γαλλία δεν είναι κατοχυρωμένο, με την έννοια ότι δεν κατοχυρώνονται για ορισμένο δίπλωμα ή πτυχίο αντίστοιχα επαγγελματικά δικαιώματα.
Όσον αφορά το μισθό των Μηχανικών υπάρχει όριο 2.310 φράγκα για νέο μηχανικό με 40 ώρες δουλειά την εβδομάδα, ανώτατο όριο δεν υπάρχει.
Μετά από 3 χρόνια δουλειάς ο μισθός φθάνει τα 2.923 φράγκα (2η κατηγορία μισθολογική) και 5.000 – 6.000 φράγκα στην 3η κατηγορία (οι κατηγορίες είναι ανάλογα με τα προσόντα).
Στο δεύτερο μέρος της ομιλίας του ο κ. Mirochnikoff αναφέρθηκε στην επίδραση που είχε η ΕΟΚ στους Γάλλους Μηχανικούς.
Οι Γάλλοι Μηχανικοί δεν αισθάνονται την επίδραση της ΕΟΚ στη δουλειά τους γιατί αφ’ ενός στις δημόσιες υπηρεσίες δουλεύουν μόνο Γάλλοι αφ’ ετέρου γιατί στις ιδιωτικές επιχειρήσεις δούλευαν και πριν την ένταξη ξένοι μηχανικοί.
Στη Γαλλία σήμερα δουλεύουν 2000 ξένοι μηχανικοί. Επίσης ενώ σήμερα υπάρχουν 1.000.000 άνεργοι το επάγγελμα του μηχανικού δεν διέρχεται κρίση.
Οι αρχιτέκτονες μόνο έχουν μεγαλύτερο πρόβλημα εύρεσης εργασίας γιατί υπάρχουν μεγάλα γραφεία που αναλαμβάνουν μεγάλες και πολλές δουλειές.
Στη συνέχεια πήρε το λόγο ο κ. Zuschke και αναφέρθηκε στην ΕΟΚ και στην διακίνηση των μηχανικών.
Η ΕΟΚ δεν είναι μόνο χώρος ελεύθερης ανταλλαγής, δεν είναι μόνο μια τελωνιακή ένωση χωρών, αλλά όπως φαίνεται και από τον τίτλο της είναι μια κοινότητα, με σκοπό: την συγχώνευση, αφομοίωση, κοινοπολιτεία. Βασικό της κίνητρο δεν είναι το εξωτερικό εμπόριο, αλλά η ελεύθερη διακίνηση επαγγελματιών στις χώρες – μέλη.
Διακίνηση μεταξύ των χωρών υπήρχε και πριν. Αλλά υπάρχει μια διάκριση στην διακίνηση, μετά την ένταξη στην ΕΟΚ.
Το άρθρο 57 παρ. 1 του Συμφώνου της Ρώμης προδιαγράφει ότι πρέπει να λείψουν οι παραπάνω περιορισμοί, που έδιναν μια δυσκολία στους ξένους τεχνικούς να γίνουν δεκτοί για εργασία σε άλλη χώρα. Αποτέλεσμα, το 1974 η Ανώτατη Δικαστική Αρχή του Λουξεμβούργου αποφάσισε την ψήφιση νόμου, με αναδρομική ισχύ από το 1970, για να πάψουν οι παραπάνω περιορισμοί.
Για επαγγέλματα χωρίς τίτλο πανεπιστημιακών σπουδών δεν υπάρχουν γενικά περιορισμοί. Γι’ αυτά όμως που η άσκησή τους προϋποθέτει πανεπιστημιακό τίτλο προκύπτουν θέματα ισοτιμίας τίτλων. Το θέμα αυτό ρυθμίζεται για κάθε επάγγελμα με κοινή απόφαση των χωρών – μελών, πράγμα που είχε γίνει π.χ. για την άσκηση του επαγγέλματος του γιατρού.
Για την άσκηση του επαγγέλματος του Μηχ/κού μόνο το Λουξεμβούργο και η Ιταλία απαιτούν πανεπιστημιακούς τίτλους, στις άλλες χώρες δεν είναι κατοχυρωμένο. Στην Ελλάδα που είναι δεν θα μπορούν με την ένταξη αυτόματα οι διπλωματούχοι των 9 χωρών να ασκήσουν το επάγγελμα. Αυτό θα γίνει όταν υπογραφεί συμφωνία, ανάλογη με των γιατρών, η οποία θα ορίζει το περιεχόμενο σπουδών για την λήψη διπλώματος κατάλληλου για εργασία στις χώρες της ΕΟΚ και θα περιέχει μεταβατικές διατάξεις για τους ήδη διπλωματούχους και σπουδαστές. Γι’ αυτούς κατά πάσα πιθανότητα θα δοθεί το δικαίωμα εργασίας σε οποιαδήποτε χώρα της ΕΟΚ υπό την προϋπόθεση ότι κατέχουν τίτλο που αναγνωρίζονταν στη χώρα τους και έχουν εργασθεί στον τόπο τους για ένα διάστημα. Μετά τις εισηγήσεις ακολούθησε συζήτηση.