ΠΩΣ ΦΤΙΑΧΝΟΝΤΑΙ ΤΑ ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΑ ΦΩΤΙΣΤΙΚΑ



του Κωνστάντιου Τραυλού, konstantioslighting.gr*

Τα Βήματα
& η Διαδικασία Κατασκευής ενός Χειροποίητου Φωτιστικού

 

Η κατασκευή ενός φωτιστικού έχει τα εξής κατά σειρά βήματα:

1. Σύλληψη ιδέας

2. Σχεδιασμός 

3. Έρευνα αγοράς υλικών ή αν δεν υπάρχουν στο εμπόριο κατασκευάζονται στο χέρι

4. Προεργασία των υλών

5. Σύνθεση των τμημάτων του φωτιστικού

6. Τελικός έλεγχος

1. Η σύλληψη της ιδέας έχει να κάνει με τις εξής 2 σημαντικές παραμέτρους:

Α) Εάν πρόκειται για κάποιο φωτιστικό παραγγελίας όπου θα κληθώ από τον πελάτη στην οικία του, θα ελέγξω την αρχιτεκτονική του κτηρίου εσωτερικά ή εξωτερικά στους χώρους, την αισθητική διακόσμηση του χώρου, τις γραμμές των επίπλων και λοιπών διακοσμητικών στοιχείων σε αυτόν, τις ανάγκες φωτισμού τόσο του χώρου όσο και τις ανάγκες της χρήσης του φωτιστικού ανάλογα σε ποιο χώρο θα πλαισιωθεί αυτό και πόσο δυνατό ή χαμηλό επιθυμεί ο ιδιοκτήτης το φως του.

Β) Εάν πρόκειται για κάποιο φωτιστικό προσωπικής έμπνευσης όπου είτε με την συλλογή γήινων υλικών είτε βιομηχανικών είτε άχρηστων σκευών, αναγνωρίσω στο ίδιο το αντικείμενο στοιχεία που προσφέρονται για την μετατροπή του αντικειμένου σε φωτιστικό ή απλά σε τμήμα μιας μεγαλύτερης σύνθεσης του φωτιστικού.

2. Σχεδιασμός: Ο σχεδιασμός του φωτιστικού πραγματοποιείται είτε μέσω κάποιου τρισδιάστατου προγράμματος (www.youtube.com/watch?v=1VAEaKzqVFQ) που υπάρχουν στο εμπόριο είτε με το χέρι με ειδικά μολύβια και μαρκαδόρους για να  αποδοθούν τα χρώματα και οι γραμμές. Κατά τον σχεδιασμό ξεκινάει ένας πνευματικός – νοητικός δρόμος όπου όλες οι παράμετροι (που θα αναφερθούν παρακάτω) συνυπάρχουν μη εξαιρώντας καμία απ’ αυτές καθώς (αυτές) αποτελούν αξίες και αρχές ώστε να αποδοθεί στο εκάστοτε φωτιστικό η αρχιτεκτονική, η αισθητική και η λειτουργική του ολοκλήρωση και αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο στον αντίστοιχο χώρο.

Αυτές οι παράμετροι είναι: η Αρχιτεκτονική διαρρύθμιση του φέροντα οργανισμού ενός κτηρίου και τα ανοίγματα στους τοίχους, τα Διακοσμητικά στοιχεία που πλαισιώνουν την αισθητική εικόνα των κάθετων επιφανειών του κτηρίου, οι Γραμμές και η Αισθητική των επίπλων και λοιπών λειτουργικών και διακοσμητικών στοιχείων ως προς εξυπηρέτηση των αναγκών των ιδιοκτητών και η Αναγκαιότητα μέγιστης δυνατής ή ελάχιστης δυνατής πηγής φωτός στο σημείο του χώρου που θα πλαισιωθεί το φωτιστικό και κατά συνέπεια θα λειτουργεί ως κυρίως διακοσμητικό στοιχείο ή παράλληλα και λειτουργικό στοιχείο προς εξυπηρέτηση αναγκών συγκεκριμένου φωτισμού.

3. Κατά το 2ο βήμα ο σχεδιασμός δεν δεσμεύεται ως προς την ύπαρξη ή όχι των υλών – τμημάτων ενός φωτιστικού καθώς το μυαλό και η φαντασία πλανάται και διαχέεται με τέτοιο τρόπο ώστε να αποδοθεί στο σχέδιο η καλύτερη δυνατή αισθητική και λειτουργικότητα του φωτιστικού γι’ αυτό και δεν υπάρχει όριο φαντασίας και έμπνευσης, κάτι που έρχεται σε αντίθεση όμως με την πραγματικότητα καθώς στο εμπόριο δεν κυκλοφορεί κάθε τι που μπορεί να οραματιστεί ένας δημιουργός – χειροτέχνης και σε αυτήν την περίπτωση (που δεν βρίσκεται ένα σημαντικό τμήμα του φωτιστικού που έχει σχεδιαστεί) κατασκευάζεται εξ’ ολοκλήρου στο χέρι από το μηδέν ή άχρηστα και μή ενεργά πλέον σκεύη – στοιχεία μεταποιούνται με πατέντες και περίτεχνους τρόπους μέχρι να έρθουν στην μορφή που ο σχεδιαστής έχει ορίσει.

4. Στην προεργασία και προετοιμασία των υλών – τμημάτων του φωτιστικού περιλαμβάνονται όλες εκείνες οι ενέργειες που μετατρέπουν, με διάφορα ηλεκτρικά εργαλεία, άμορφες ύλες σε σχετικές και λειτουργικές. Επίσης οι διάφορες τεχνικές παλαίωσης, συντήρησης των υλών επιτυγχάνεται με στρώσεις από βερνίκια και άλλα υλικά για ξύλο, μέταλλο, πλαστικό κοκ.

Κατά την προεργασία δίνεται μεγάλος ρόλος στην προσοχή των υλών – τμημάτων (του φωτιστικού) ώστε αυτό στην τελική του εικόνα να περιλαμβάνει εκτός από την πιο άριστη αισθητική του που έχει να κάνει με σημαντικές αρχές και γνώσεις όπως την χρωματολογία και την σωστή κλίμακα, την ποιότητα των υλών για την μέγιστη διατήρηση στο χρόνο και κυρίως την ασφάλεια της χρήσης τους.

Όλα τα ηλεκτρολογικά δε υλικά πρέπει να είναι 100% εγκεκριμένα από την ευρωπαϊκή ένωση και να φέρουν το σήμα CE ( Ειδική σήμανση της Ευρωπαϊκής Ένωσης για προϊόντα που συμμορφώνονται με την ασφάλεια και την ποιότητα που ορίζει αυτή η αρχή).

5. Η διαδικασία της κατασκευής και σύνθεσης του φωτιστικού είναι μια άκρως τελετουργική διαδικασία όπου με κινήσεις ευλαβικότητας, προσοχής, αγάπης συνθέτονται τα τμήματα και περνιόνται τα καλώδια και τα λοιπά ηλεκτρολογικά στοιχεία και πάλι με γνώμονα την μέγιστη δυνατή αισθητική ακρίβεια, την λειτουργικότητα καθαρισμού τους και φυσικά κυρίως την ασφάλεια τόσο της λειτουργείας στο χώρο ως πηγή φωτός όσο και να αποτελεί αρμονικό στοιχείο σε αυτόν με τα υπόλοιπα αντικείμενα στο χώρο κοκ.

6. Τελικό στάδιο είναι ο τελικός έλεγχος του φωτιστικού. Οι επιφάνειες πρέπει να είναι σωστά βαμμένες – βερνικωμένες χωρίς γδαρσίματα, η ένωση – συναρμολόγηση των μερών (του φωτιστικού) πρέπει να είναι όσο το δυνατό τέλεια και ισορροπημένη, η αντοχή της κατασκευής να είναι μεγάλη ώστε να αποτελεί ασφάλεια τόσο ως προς την μετακίνηση του όσο και την αντοχή του στο χρόνο μετατρέποντας το σε φωτιστικό μιας ζωής και τέλος η ηλεκτρολογική ασφάλεια του φωτιστικού ως προς την χρήση και την λειτουργία του για τον εκμηδενισμό οιασδήποτε περίπτωση βλάβης (στο χρόνο).

Επίλογος: Συσκευασία – Παράδοση

Όταν το φωτιστικό είναι έτοιμο να πλαισιωθεί στο νέο του χώρο, συσκευάζεται σε ανθεκτική 5φυλη κούτα επενδυμένο με φελιζόλ και πλαστικό περιτύλιξης με φουσκάλες. Όσο προσεχτικός και λεπτομερής είναι ο τρόπος κατασκευής του φωτιστικού άλλο τόσο προσεχτική και επιμελής είναι η διαδικασία συσκευασίας του ώστε να παραδοθεί στον πελάτη με ασφάλεια.

Ευθύνη μεγάλη αλλά και έγνοια για ένα προϊόν που πέραν της οικονομικής του αξίας αποτελεί μεγάλο κομμάτι του ίδιου του δημιουργού και γι’ αυτό υπάρχει η συναισθηματική αξία όσο και αγάπη. Με αγάπη κατασκευάζεται ένα φωτιστικό, με αγάπη συσκευάζεται και με αγάπη παραδίδεται σε ανθρώπους που πέραν της χρηστικότητας του θα το αγαπήσουν και θα το κάνουν αντικείμενο δικό τους.

*του Κωνστάντιου Τραυλού, konstantioslighting.gr